Et tragi/komisk træk:

Af Freddy Nielskov

"Jamen, du sagde jo ikke SKAK"

Efter 50 års pause fra skakken i Hillerød tog jeg i 2019 mod til mig, og gik en tirsdag aften forbi den aktive skakklub. Det blev starten på en ny og spændende pensionisttilværelse. Jeg blev rigtig godt modtaget, og fik lov at spille nogle træningspartier med Philip, så både klubben og jeg kunne se, om jeg
stadig kunne huske at flytte rundt på brikkerne.

En traditionel turnering ”Byturneringen” skulle i gang, og jeg fik lov at deltage med et tildelt handicap. Det var virkelig en oplevelse igen at opleve den specielle atmosfære i et turneringslokale og være en del af den meget stille skakverden.

Det gik helt godt med at flytte rundt på brikkerne indtil sidste runde, hvor jeg mødte Orla fra Allerød. En sympatisk spiller, der kom kørende på motorcykel og beholdt sin store læderjakke på under hele spillet.
Han åbnede med Kongegambit og fik mig trængt godt tilbage til forsvarsrækkerne. Men hans heftige angreb løb lidt ud i sandet og jeg fik efterhånden et overtag, hvor hans dronning kom ubehjælpsomt i slag.
Men hvad gjorde jeg – nu havde jeg jo fået blod på tanden. Jeg så en elegant mat i 3 træk og gik efter den i stedet for den sikre dronning-gevinst. Og her kommer det tragi/komiske, som holdt mig vågen i flere dage efter, og viste at skakreglerne havde ændret sig i de mange år jeg havde været væk fra brættet.

Min elegante mat-konbination fik ham til at se forbløffet på mig, og sagde ”det var et ulovligt træk”. Det begreb kendte jeg ikke. Men jeg havde ganske enkelt overset, at hans dronning truede min konge..
”Jamen, du sagde jo ikke SKAK, så må jeg jo trække mit sidste træk om”, svarede jeg.
Det var vi åbenbart ikke helt enige om, men heldigvis var vores formand Hans til stede, så jeg kunne, få lidt  hjælp hos ham, så min Allerød-ven kunne lære reglerne. Det blev naturligvis mig, der blev belært om reglerne for at sige ”skak” - regler som sikkert var lavet om 30 år tidligere. Og jeg tabte partiet.

Lige straks blev jeg virkelig ærgerlig på mig selv, men siden har jeg set det komiske i, at man kan spille ulovligt og tro, at man som i gamle dage kan få tildelt et omtræk.