2011 <> 2013

Hillerød Open 2012

17. oktober 2012

Sidste runde i Hillerød Open 2012 er spillet. Vinderne er fundet og præmietagerne har fået deres præmier.
Turneringen blev en triumf for turneringens yngste deltager - Martin Percivaldi. Martin kunne i sidste runde nøjes med remis mod Kim Alex Olsen og det blev også resultatet. Martin spillede rigtig godt og vandt over begge de andre formodede hårdeste konkurrenter - Christoper og Esben. Det bliver nok ikke sidste sejr til Martin i en af klubbens turneringer. Kim Alex Olsen overraskede ved at blive nr. 2 og fulgte dermed op på et godt resultat i Hillerød Byturnering tidligere på året.

I præmiegruppe 1 (under 1700) var der hård kamp mellem Laurids og Morten, som begge endte på 4,5 point. En afgørende faktor var nok, at Morten var så uheldig at trække Christopher i sidste runde.

I præmiegruppe 2 (1400) var der rigtig mange der kunne vinde inden sidste runde, så lodtrækningen kunne være afgørende. Den var ikke til gunst for Hardy Hansen, der tabte til Niels Randholm og dermed blev overhalet på målstregen af Jacob Hein, der tilkæmpede sig en remis mod Stig.

Turneringen blev en pæn succes. Spillerne tog godt imod turnerings setup'et med det forcerede forløb og de særlige regler for afbud, som mange opfattede som gode. En ulempe var, at der i nogle runder var ulige deltagerantal, som gav en utilsiget oversidder. Og næste gang vil vi nok ikke lægge sidste runde i efterårsferien!

Først et skema med point opnået i turneringen efter turneringens specielle regler.

Næste skema er renset for ikke spillede partier, men med forventede scorer og de nye aktuelle ratingtal efter turneringen:

Erik Hvalsøe har været forbi og taget nedenstående stemningsbilleder fra 6. runde:

Flemmming Borg og Stig Lenskjær.

Vinni Nørremark i gang med at vinde over Orla E. Jørgensen som ses i baggrunden.

De to topopgør i 6. runde. Martin er i gang med at sikre sig føringen i turneringen.

David Christophersen vinder over Lars Erik Linderod og bagved er Frands Lavrsen ved at nedkæmpe Hardy Hansen.

Jacob Hein mod Bernhard Sørensen - Jacob vandt!

10. oktober 2012

Martin Percivaldi viste klassen og vandt et tæt og jævnbyrdigt topopgør mod Christopher Pedersen. I det andet topopgør spillede Esben og Hans remis. Det banede vejen for at turneringens overraskelse Kim Alex Olsen kunne krybe op på en udelt andenplads ved at vinde er opslidningsslag mod Laurids Paulsen.

I præmiegruppe 1 fører Morten Kühn med 4,5 point foran Søren Nygaard med 4 point. I præmiegruppe 2 fører Jacob Hein, Hardy Hansen og Torben B. Jensen med 3 point.

2. oktober 2012

Så kom Martin Percivaldi alene i spidsen og er måske på vej til at vinde sin første turnering i en af klubbens turneringer. Topopgøret mod Esben blev en lang og sej affære hvor Martin det meste af tiden pressede Esben i defensiven og til sidst brød han igennem. Martin fører med 4,5 point foran Christopher, Hans og Kim Alex alle med 4 point.
Længere nede er Torben B. Jensen og Hardy Hansen i gang med noget stort. Begge vandt over meget højere ratede modstandere og er nået op på 3 point.

25. september 2012

På topbrættet vandt Christopher Pedersen et meget kompliceret parti mod Hans og kom dermed i spidsen for turneringen med 3,5 point. Men da både Martin Percivaldi og Esben Lauge også vandt, så er de tre forhåndsfavoritter alle på 3,5 point, og skal nu til at mødes indbyrdes. Kim Alex Olsen og Søren Nygaard er sammen med Hans E. Jacobsen på 3.

18. september 2012

I 3. runde begyndte favoritterne så småt at møde hinanden, og så begyndte pointdelingerne at dukke op. Dem havde der ikke været nogen af de første 2 runder. Begge topopgør endte remis, og det var et rigtigt godt resultat for Frands Lavrsen og Lars Erik Linderod mod de to højst ratede - Christopher Pedersen og Martin Percivaldi. Eneste spiller der slap igennem 3. runde med maksimum var Hans E. Jacobsen.

Der var småt med overraskelser i 3. runde, men af de mindre af slagsen kan nævnes Erik Holms sejr over Jan Pedersen, Hardy Hansens sejr over Orla E. Jørgensen. Endelig var det også en mindre overraskelse, at Wojciech Pawlak holdt remis mod Henrik Holm.

11. september 2012

2. runde bød ikke på en eneste overraskelse - alle favoritter vandt og dermed er turneringen ved at få sit præg, hvor vi efterhånden vil se favoritterne mødes i de kommende runder.

Men selv om favoritterne vandt skete det ikke uden dramatik. F.eks. var Christopher Pedersen ude på meget tynd is før han - endnu engang luskede sig til en sejr.
Jes Knudsen har trukket sig fra turneringen og vil ikke fremover indgå i rundelægningen.

3. september 2012

Så er 1. runde lagt til Hillerød Open 2012.

Turneringssystemet er Dansk Schweizer. Det betyder at det grundlæggende princip er at øverste halvdel møder nederste halvdel i grupper med samme pointtal.

Særlig regel i denne turnering: Det er muligt at have op til to afbud hvor man udgår af rundelægningen og opnår 0,5 point i tabellen. Afbud efter denne regel skal foretages senest lørdag aften før næste runde om tirsdagen.

I løbet af søndagen offentliggøres rundelægningen til næste runde og derefter kan der ikke længere sendes afbud efter denne regel.