2017 <> 2019

By turnering 2018

Turneringstabellen.

Indbydelse

For 32. gang indbyder Hillerød Skakklub til 7-runders koordineret åbent bymesterskab i klubbens lokaler Kulturværkstedet Fredensvej 12 C, 3400 Hillerød.
Turneringen er røgfri og ELO rates.
På grund af begrænset plads i lokalerne er der et deltager-maksimum på 48 deltagere.

Der spilles alle mod alle i 8-mands grupper inddelt efter dansk rating, laveste gruppe dog eventuelt i en monrad-gruppe.

Præmier: 1. pr. 800 kr., 2. pr. 400 kr. i alle grupper. For en eventuel monrad-gruppe er der derudover en 3. pr. på 250 kr. Desuden udsættes to skønhedspræmier.
Ved pointlighed deles alle pengepræmier, mens der er korrektionsberegning om titlen som Hillerød Bymester 2018.

Spilletid: Runderne starter kl. 19.30. 90 minutter + 30 sekunder fra træk 1.
En spiller der kommer mere end ½ time for sent til partiet taber partiet.

6. juni 2018

Søren Bull Andersen blev Hillerød Bymester 2018 med 6½ af 7. En overvældende og meget fortjent sejr til Søren, der også med turneringssejren nåede op sit højeste ratingtal nogensinde. Et stort tillykke til Søren der var en klasse bedre end alle andre i denne turnering.

Den forsvarende mester Flemming Stald slog til i sidste runde og vandt over Michael Tandrup. Michael måtte dermed dele 2. præmien med Svend Steenstrup og Mikael Ramkilde - alle med 4½ point.

Også de øvrige grupper blev vundet at hillerødspillere. Laurids Paulsen vandt Basis 1 med 5½ point - med god hjælp fra Rasmus Rabjerg der vandt over Birger Jarulf der også kunne have nået 5½ point. I stedet blev det Rasmus Pedersen der blev nr. 2.

Freddy Nielskov vandt i sin comebackturnering overlegent basis 2 med 6 point. Det var Freddys første turneringsparti siden 1968! Orla Jørgensen snuppede 2. pladsen efter et tæt opgør mod Hardy Hansen. Freddy - tidligere førsteholdsspiller i Hillerød sammen med bl.a. Aksel Ros og Steen Fedder - har bestemt ikke glemt at rykke brikkerne.

Michael Szymanski vandt basis 3 med 6 point i sin allerførste turnering. En meget lovende start! John Sø måtte nøjes med 2. pladsen mens Arne Feldung og Philip Estrup delte 3. paldsen. Det var også Philips første turnering. Også fra den kant er meget mere at se frem til i næste sæson!

30. maj 2018

Situationen før sidste runde i Hillerød Byturnering er nu afklaret i alle grupper. Søren B. Andersen og Michael Tandrup spillede remis i topogøret i 6. runde. Derfor fører Søren stadig med 1 point før sidste runde og kan derfor nøjes med remis i sidste runde.

I basis 1 har Rasmus Petersen færdigspillet turneringen og slutter på 5 point. Både Birger Jarulf og Laurids Paulsen kan nå op og gå forbi. Begge har 4½ point før sidste runde.

I basis 2 fører Freddy Nielskov med et helt point foran Hardy Hansen og har derfor gode muligheder for at få et flot comeback til turneringsskak efter mange års skakpause.

I basis 3 er debutanten Michael Szymanski braget igennem og fører med 5 point. Lige efter med 4½ ligger Arne Feldung og John Sø, der skal mødes indbyrdes. En spændende afslutning venter.

18. maj 2018

Søren Bull Andersen fortsætter uimodståeligt fremad mod sit første bymesterskab - nu med 5 af 5. I 6. runde venter et meget afgørende topopgør mod Mikael Tandrup, der har 4 af 5. I basis 2 har Freddy Nielskov også 5 af 5, mens John Sø i basis 3 blev stoppet i sin stime af sejre. John afgav sit første halve point mod Bjarne Rasmussen, der også er ubesejret.

11. maj 2018

Søren B. Andersen stormer mod sit første Hillerød Bymesterskab. Søren er startet med 4 af 4 men umiddelbart efter med 3½ ligger Mikael Tandrup og det indbyrdes parti bliver spillet i 6. runde.

Basis 1 virker jævnbyrdig og flere udsatte partier gør stillingen uoverskuelig, men indtil videre fører Birger Jarulf Frederiksværk. I basis 2 er Freddy Nielskov i gang med et meget spændende comeback efter mange års skakpause. Freddy har 4 af 4 og har indtil videre fejet al modstand til side.

I basis 3 fører John Sø Allerød - også med 4 af 4. Lige efter med 3 point følger to andre spændende nye ansigter i Hillerød Skakklub Michael Szymanski og Bjarne Rasmussen.

4. maj 2018

3. runde er afviklet i Hillerød Byturnering. Daniel Cort Maleeva Hansen har trukket sig i Basis 3. I stedet indtræder Hans Henrik Hviid på pladsen og spiller de sidste 4 runder.

25. april 2018

Skak er et svært spil?

2. runde af Hillerød Byturnering 2018 var meget underholdende. I mange af partierne kom afgørelsen efter pludselige store fejl.

I mesterklassen var temaet nærmest, at sort forsøgte at tilrane sig initiativet, hvilket også til dels lykkedes.
Den i øjeblikket stærkt spillende Mikael Ramkilde formåede dog ikke at fastholde presset, og tabte en kvalitet, for et øjeblik efter at tabe på tid i en svær stilling, til Michael Tandrup.
Den forsvarende mester Flemming Stald formåede at holde presset, og øgede sin fordel løbende. Endte med at sætte Steen Kopperberg mat.
I en skarp grünfelder forsøgte Svend Steenstrup med sort at "vælte" ratingfavoritten Søren Bull Andersen. Søren lod sig dog ikke ryste, og bevarede balancen, og sin merbonde. Søren afsluttede med et flot officersoffer i slutspillet, og vandt.
Opgøret mellem formanden og næstformanden er udsat.

I flere af partierne i de øvrige grupper, svingede stillingerne meget, og en del partier sluttede pludseligt, som nævnt i indledningen. Der var en del eksempler, hvor spilleren ikke anede faren, før det var gået helt galt. Som sagt skak er sgu et svært spil!

18. april 2018

Første runde af Hillerød Byturnering er afviklet uden de helt store overraskelser. Den forsvarende mester Flemming Stald måtte dog se sig besejret af en meget velspillende Mikael Ramkilde, der fortsætter med at vise god form.