Hillerød Skakklubs læringscenter

Et vigtigt element i Hillerød Skakklubs 2023-26 planen er at etablere et læringscenter i skak. Vi vil gerne efterkomme et bredt ønske fra medlemmer på alle niveuaer om mere træning, mere undervisning.

Følgende tilbud bliver igangsat i sæsonen 2023/24:

Undervisningen for unge mellem 6-16 hver tirsdag mellem 18.00 og 19.15 intensiveres og niveauopdeles i basis, mellemniveau og øvede.  Lene Andersen tager sig af de nye i basis,  Morten Kühn, Arne Øland og Frederick Agerbo tager sig af mellemgruppen, og Rasmus Rabjerg og Ib Hother Andersen arbejder med de øvede.

Stormester Jesper Thybo afholder i løbet af sæsonen to træningssessioner bredt for klubbens medlemmer.

Stormester Lars Schandorff afholder i efteråret 2023 fem træningssessioner for udvalgte unge talenter mellem 15 og 21 år.

I foråret 2024 planlægges et tilsvarende kursus over fem lørdage for udvalgte talenter mellem 8 og 14 år.

Stormester Sune Berg Hansen holder en temaaften i foråret 2024 bredt for klubbens medlemmer.

I april 2024 tilbyder Hillerød Læringscenter et eksklusivt weekendkursus for topspillere (+2000) med stormestrene Jesper Thybo og Lars Schandorff som undervisere.  Weekendkurset er åbent for alle skakspillere uanset klub og er med deltagerbetaling. Der er rabat for medlemmer af Hillerød Skakklub. Initiativtager og tovholder er Tim Jaksland.

En gang hver sæson afholdes et introkursus over syv gange for nye voksne skakspillere. Underviser er Hans E. Jacobsen.

Hver torsdag i forbindelse med klubbens skakcafe er der et indslag på ½ time med et tema, et parti eller andet, der kan bidrage til at højne skakforståelsen.  Oplægsholdere er på skift Michael Szymanski, Lene Andersen og Hans E. Jacobsen.

Alt dette koster penge og ressourcer, men helsigvis har klubben modtaget god støtte fra henholdsvis NordeaFonden og NovoNordisk. Tusind tak for støtten, som har gjort det muligt at starte læringscentret i Hillerød Skakklub.