2015 <> 2017

By turnering 2016

Turneringstabellen.

Af Hans E. Jacobsen

Det er i år et mindre jubilæum - det er 30. år i træk at Hillerød Byturnering afslutter skaksæsonen i Nordsjælland.
Jubilæumsturneringen fik en ny førstegangsvinder - Jesper Vej Øbro, der også vandt Hillerød Open i efteråret 2015.
Det var i øvrigt 10. år i træk med en ny vinder - 10 forskellige vindere på 10 år.

Sejren var helt fortjent og kom i hus efter et langt og tæt kapløb med den forsvarende mester Peter Birk Petersen fra Tåstrup. Den tredje forhåndsfavorit - Hasso Schutze - tabte til både Jesper og Peter tidligt i turneringen, og var dermed hurtig ude af kampen. Hvis Peter Birk havde vundet i sidste runde over Flemming Stald, havde vi været i den usædvanlige situation, at de to topspillere var endt helt lige - også på alle korrektionsparametre. Nu måtte Peter nøjes med remis, og alle spekulationer om hvordan vi skulle afgøre, hvem der blev bymester 2016 kunne skrinlægges.

Det var lidt tankevækkende at - udover Hasso som B-medlem - var Morten og undertegnede de eneste hillerødspillere i mesterklassen. Ikke en eneste mesterspiller fra første og andetholdet - eller top 20 på ratinglisten - havde valgt at deltage i turneringen. Jeg har ikke nogen god forklaring på, hvorfor opbakningen fra klubbens stærke spillere i den grad udeblev - håber det var en enlig svale!
Morten og jeg klarede os endda rigtig dårligt. Jeg havde selv indtil de sidste 3 runder haft en fremragende skaksæson - næsten ikke tabt nogen partier og vundet en bunke rating, og pludselig var jeg helt væk i de sidste tre partier. En dum og ærgerlig afslutning på sæsonen, der ellers tegnede til at blive min bedste nogensinde.

Basis 1 blev en tæt kamp mellem Frands Lavrsen og Henrik Holm. Begge scorede 6 point - normalt nok til en udelt 1. plads, men her måtte de deles om præmien og æren. Henrik havde lært en masse som lavet rated i klubturneringen, og her gav den hårde træning bonus. Ikke mindst var sejren i partiet mod netop Frands af afgørende betydning!
Basis 1 betød i øvrigt et gensyn til klubbens nye/gamle medlem - Helge Malchau. Helge var medlem af Hillerød Skakklub for over 30 år siden!

I basis 2 var halvdelen af spillerne fra Hillerød Skakklub, men det var Allerødspillerne der løb med præmierne.
Jesper Friis spillede en god og solid turnering og vandt med 5 point foran Albert Emil Petersen og Orla Jørgensen. Ole Rasmussen blev bedste hillerødspiller med 4 point - ubesejret, men for mange remis!

I basis 3 kom turneringens største overraskelsen. Den lavest ratede - Jens Carl Hviid scorede 5½ point - 3 point over forventet - og vandt 198 ratingpoint udover den delte førstepræmie. Flot! Også fornemt at Rasmus Rabjerg ligelede kunne opnå 5½ point og dermed fortsætte den stabile fremgang, som har været tydelig for alle det sidst års tid. Anders H. Petersen blev nr.3 og er ligeledes en spiller der går tydeligt frem fra turnering til turnering. Spændende at følge begges skaklige udvikling i de kommende år.

Jan Pedersen var klar favorit i basis 4, og levede i den grad op til forventningerne. En enkelt remis til Benny var alt hvad Jan gav væk. 6½ point var en imponerende høj score og resultat af stor tålmodighed og tilfredshed med også en gang imellem bare at vinde en bonde og bagefter slutspillet. Sådan skal det gøres!
Morten Munkholm tog overraskende 2. præmien med 5 point Morten scorede også næsten 3 point mere end forventet, og vandt en masse rating. Thue Rabjerg delte 3. pladsen med Søren Ellegaard fra Frederiksværk efter en god turnering, men nederlaget til Jan i 1. runde blev ret afgørende.