Brohus 2018-2024

Af Hans E. Jacobsen

Siden Hillerød Skakklub åbnede afdelingen for eftermiddagsskak i Brohuset den 12. september 2018, har der været skak hver onsdag eftermiddag fra september til udgangen af april måned - kun afbrudt af Coronapausen. Spillestedet er åbent for spillere fra alle skakklubber - ikke kun - Hillerød, og det er der heldigvis mange, der har benyttet sig af.

Brohus

Brohuset Østervang 103

Programmet har vekslet mellem forskellige skakarrangementer og 5-runders koordinerede turneringer. Der har i de seks år været afholdt 21 Brohus-turneringer med et støt stigende deltagerantal  - i de seneste to turneringer har der været 29 og 30 deltagere.  Den første turnering bestod kun af en gruppe. Allerede fra turnering nr. to var der to grupper, og de seneste to turneringer har der været fem grupper!

Brohus

Lene mod Steffen og bagved Erik mod Finn. Det er Benny der diskuterer!

De sociale arrangementer som julefrokosten og sommerafslutningen er også blevet meget populære!

Brohus1

I alt har 66 forskellige skakspillere deltaget i en eller flere Brohus-turneringer. Her følger listen over de 22 flittigste deltagere fordelt på klubber samt antallet af sejre i en af grupperne:

Navn Klub Antal turneringer Antal sejre
Lene Andersen Hillerød 7 1
Jensk Kornbæk Pedersen Espergærde 7 1
Flemming Stald Frederiksværk 7 2

Resultater fra alle turneringer kan findes i DSU's turneringsarkiv og mange også på hillerodskakklub.dk

Fremtiden for skak i Brohuset tegner lys. Alt tyder på, et stigende behov for at kunne spille skak om eftermiddagen under afslappede forhold, og det er klubbens håb, at Brohuset fortsat kan være et samlingssted for eftermidagsskakspillere fra det meste af Nordsjælland. Hvis det samtidig også lykkes at indfange nye skakspillere til gruppen vil det være en ekstra bonus. Det er heldigvis lykkedes i flere tilfælde.

Arrangørteamet bestående af Torben W. Jensen, Finn Eldor og Hans E. Jacobsen har en udfordring med, at der indtil videre kun har været plads til 30 deltagere. Vi har nu i to tilfælde ramt loftet!

Maj 2024  - Hans E. Jacobsen