Vedtægter vedtaget på generalforsamling 1.6.2021
§ 1 Navn og hjemsted
Foreningens navn er Hillerød Skakklub og hjemsted er Hillerød Kommune.
§ 2 Formål
Hillerød Skakklub har til formål at udvikle og fremme kendskabet til og interessen for skakspillet. Klubben skal være medlem af Dansk Skak Union. Klubben skal være registreret i CVR-registret med eget CVR-nr. og med virksomhedsform ' Almindelig forening'.
§ 3 Medlemmer
Enhver m/k kan optages i foreningen. Indmeldelse skal ske skriftligt og vil få virkning når første kontingentindbetaling har fundet sted. Udmeldelse skal ske skriftligt og vil få virkning fra næste kontingenthalvår. Medlemmer i kontingentrestance kan ikke optages i andre skakklubber under Dansk Skak Union.
§ 4 Virkemidler
Som virkemidler kommer særligt i betragtning:
a) Afholdelse af
en årlig klubturnering med kåring af klubmesteren samt op- og
nedrykning mellem klasserne
b) Afholdelse af turneringer i
øvrigt, såvel interne som åbne
c) Deltagelse i hold- og
enkeltmandsturneringer under Dansk Skak Union
d) Deltagelse i
andre hold- og enkeltmandsturneringer i det omfang, der er interesse
derfor blandt medlemmerne
e) Afholdelse af matcher mod andre
klubber
f) Undervisning i teori, herunder afholdelse af
studiekredse
§ 5 Generalforsamlingen
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Den afholdes
ordinært hvert år i april-maj måned, samt ekstraordinært, når
bestyrelsen beslutter det, eller mindst 25 % af medlemmerne
skriftligt anmoder bestyrelsen herom med angivelse af de(t)
punkt(er), der ønskes behandlet. Indvarsling skal ske skriftligt med
mindst 10 dages varsel og angivelse af dagsorden. Denne er for
ordinære generalforsamlinger:
1) Valg af dirigent
2)
Aflæggelse af beretning
3) Aflæggelse af regnskab
4)
Forelæggelse af budget og fastsættelse af kontingent for det
kommende år
5) Indkomne forslag
6) Valg af:
a) formand,
næstformand, kasserer og 3 bestyrelsesmedlemmer
b) 1 revisor
c) 2 suppleanter (fælles for punkt a-b)
7) Valg af juniorudvalg
8) Eventuelt
Forslag fra
medlemmerne skal være formanden i hænde senest 4 dage før
generalforsamlingens afholdelse. Alle valg sker ved almindelig
stemmeflerhed, og øvrige afstemninger ved simpelt flertal. Dog
kræves til vedtægtsændringer eller til beslutning om klubbens evt.
opløsning, at 2/3 af de tilstedeværende medlemmer stemmer for
forslaget. Alle medlemmer har stemmeret, og alle er valgbare. Dog
skal flertallet i bestyrelsen, herunder såvel formanden,
næstformanden og kassereren, være fuldt myndige. Såfremt formand,
næstformand og kasserer ikke kan vælges på generalforsamlingen,
vælges der 6 bestyrelsesmedlemmer, der konstituerer sig selv på
førstkommende bestyrelsesmøde.
§ 6 Bestyrelse
Bestyrelsen, der vælges for et år ad gangen, varetager under ansvar over for generalforsamlingen den daglige ledelse af klubben, jfr. § 4. Den har herved adgang til at udpege ansvarlige holdledere samt i øvrigt at indgå aftale med medlemmer om disses aktive medvirken i klubbens arbejde (f.eks. som kampledere, turneringsledere eller ved teoriundervisningen). Alle afgørelser træffes ved simpelt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.