Sekskantsmatch 2016

Flot sejr til Hillerød i sekskantsmatchen 2016

Af Peter Willer Svendsen

Matchen blev i år arrangeret af Helsingør. De havde allieret sig med Højstrupgård. En af LO´s kursusejendomme, beliggende bag Konventum i Helsingør. Det gav nogle pragtfulde spilleforhold, og arrangementet som helhed var rigtig godt.

2016 udgaven af sekskantsmatcen blev en rigtig god oplevelse for klubben. Vi blev udelt vinder med 6½ point, og med lidt held kunne sejren sagtens være blevet større.

Dette års hold bestod af, Jens Østergaard, Martin Rosenkilde, Thomas Svenninggaard, Jan Montgomery, Niels Peter Nielsen, Peter Willer Svendsen, Morten Kuhn, Frands Lavrsen, Kenny Bagge og Micki Christoffersen.

Stævnet var desværre ramt af, at der var et hold, der ikke kunne stille med 10 mand. Det gik ud over Micki, der sad uden modstander. For at dagen ikke skulle være spildt for Micki, ofrede Kenny sig, og efter en del parlamenteren, byttede Kenny og Micki bræt, så Micki fik et parti. Kenny vandt så uden kamp, men fik et trøsteparti mod en spiller fra Nordkalotten, der var med som reserve.

Af de spillede partier var første mand færdig Niels Peter, der hurtigt måtte se det hele afviklet til et svært tårnslutspil. Modstanderen tilbød remis, og NP tog fornuftigt imod.
I hurtig rækkefølge herefter vandt Jan, Frands og Peter. Alle tre steder så gevinsterne meget sikre ud. Så røg holdet desværre ind i tre nederlag.
Jens var kæmpe favorit på 1. bræt, og vandt også hurtigt en kvalitet for en bonde. Efterfølgende gjorde Jens desværre alt for at besværliggøre det for sig selv. Sammenholdt med at modstanderen samtidig begyndte at finde rigtig gode træk, endte det med et overraskende nederlag. I efteranalyserne fandt Jens selv en masse gode muligheder for, at resultatet sagtens kunne være gået den anden vej.
Mortens parti var stort set efter samme tema som i Jens. Der blev givet lidt for meget hjælp til modstanderen, og derfor måtte Morten også ned, selv om han også var ratingfavorit.
På 9. bræt spillede Micki et godt parti, og stod fint. Modstanderen fik opstillet nogle grumt udseende trusler mod Mickis kongestilling, dog uden at det på nogen måde blev afgørende. Desværre kostede de grumme trusler meget på klokken for Micki, at han ærgerligt endte med at tabe på tid.
Resultaterne begyndte heldigvis igen at gå vores vej. Thomas kom lidt trykket ud af åbningen, men fik som sædvanlig kompliceret tingene, så jeg i hvert fald blev sat af. Heldigvis er det jo i den slags stillinger, at Thomas er i sit es. Han får afviklet til et uligefarvet løberslutspil, som han vinder i fin stil, pga. en mere aktiv konge, og en stærk fjern fribonde.
Tilbage sad Martin. Vandt han var vi mindst sikker på en delt første plads. Sejren var alle ”uglerne” sikre på, hvilket Martin også selv virkede til at være. Martin, der jo lige er kommet hjem fra Israel, fortsatte det gode spil, han har vist der nede. Modstanderen lavede en mindre fejl i åbningen. Derefter var Martins spil meget overbevisende, og fordelen blev langsomt øget videre igennem partiet. En meget sikker sejr. Martin virker meget skarp. Vi håber, han holder samme niveau i Skakligaen.

Sammenlagt fik vi dermed 6½ point og sejren var i hus. Det så længe ud til, at vi skulle dele sejren med Helsingør. Vandt Helsingør det sidste parti i matchen, ville de opnå ligestilling. Helsingørspilleren satsede hele butikken, og endte så med at tabe. Lykkelig afslutning for klubbens vedkommende. Så skal vi bare følge op med endnu en sejr til næste år!

Stillingen i weekendens turnering og den samlede stilling er:

Stillingen BP MP
Hillerød 5